Relikvieskabet
Relikvieskabet i Løgum klosterkirke
Tekst: Niels T. Sterum. Foto: Helge Krempin og Povl Søndergaard
I skrankemuren i korets nordvestlige arkade er indmuret et skab fra omkring år 1325. Skabet kan lukkes med to fløje, der er grønmalede på ydersiden. Hver låge har 5 vandrette gangjern belagt med sortlaseret bladaluminium. Lågernes indersider dekorerede med malerier af 16 helgener, ordnet i 4 vandrette rækker, der hver spænder over begge låger. Helgennavne er malet over hver figur (undtagen i tre tilfælde i øverste række). Rækkerne viser helgener efter rang: øverste række apostlene Johannes og Peter (t.v.) og Paulus og Jakob den Ældre (t.h.), derunder martyrerne Georg og Clemens (t.v.) og Dionysius og Mauritius (t.h.), derunder bekenderne Bernhard og Ambrosius (t.v.) og Augustin og Benedikt (t.h.), nederste række jomfruerne Barbara og Katharina (t.v.) og Margaretha og Ursula (t.h.). Hvert figurpar er indrammet af en malet arkade med to let tilspidsede tredelte kløverbladsbuer båret af en søjle i midten og to halvsøjler ved siderne. I svikkelfelterne er hel- og halvcirkulære dekorationer med stiliserede blade og i to tilfælde ørne med udbredte vinger, i to andre tilfælde løver med tre hævede poter. Fra disse dekorationer og fra arkadebuerne udspringer stiliserede blade.
Indvendigt har skabet tre gennemgående hylder, hvis forkanter er dekorerede med sølvfarvede bladranker. Hylderne og en midtersprosse opdeler ’fronten’ i 8 afsnit. Hvert afsnit har ved hyldeforkant en udskåret og dekoreret arkade med to let tilspidsede femdelte buer båret af en søjle i midten og to halvsøjler ved siderne. I svikkelfelterne er der hel- og halvcirkulære udskæringer med geometriske mønstre. Skabets indre giver således indtryk af at have en front med 16 åbninger ind til 16 imaginære ”rum”. Åbningerne til de 16 ”rum” er 35 cm i højden og 26 cm i bredden. ”Rummene” er 28 cm i dybden.
Indvendigt har skabet tre gennemgående hylder, hvis forkanter er dekorerede med sølvfarvede bladranker. Hylderne og en midtersprosse opdeler ’fronten’ i 8 afsnit. Hvert afsnit har ved hyldeforkant en udskåret og dekoreret arkade med to let tilspidsede femdelte buer båret af en søjle i midten og to halvsøjler ved siderne. I svikkelfelterne er der hel- og halvcirkulære udskæringer med geometriske mønstre. Skabets indre giver således indtryk af at have en front med 16 åbninger ind til 16 imaginære ”rum”. Åbningerne til de 16 ”rum” er 35 cm i højden og 26 cm i bredden. ”Rummene” er 28 cm i dybden.
Skabet har indeholdt relikvier af de helgener, som er afbildet på lågernes inderside. Relikvierne har sikkert været indesluttet i beholdere, der må have haft ganske anseelige størrelser, når størrelsen af ”rummene” tages i betragtning. Relikvierne kan have været jordiske rester af de pågældende helgener eller rester af ejendele, som har tilhørt eller har været tilknyttet den enkelte helgen. Almindelige relikviebeholdere var små skrin eller æsker i ædelmetal, eventuelt besat med ægte eller imiterede ædelsten. Beholdere var ofte formet som en del af en helgens legeme: en fod, en hånd, en underarm, et hoved eller en buste med formodet lighed med den aktuelle helgen. Cistercienserne var ligesom den øvrige katolske kirke stærkt engageret i dyrkelse af relikvier. Eksempelvis besad cistercienserklostret Altenberg i Rhinlandet ved middelalderens slutning en samling på 250 relikvier fra mere end 100 helgener.
Med opslåede låger måler skabet 266 cm i længden, 181 cm i højden og 28 cm i dybden. Længden svarer (næsten) nøjagtigt til længden 267,5 cm af den alterbordforside, som indtil 1844 fandtes foran højaltret (nu i Nationalmuseet, København; fotostat i klosterfløjens ’biblioteksrum’). Dette (omtrentlige) sammenfald begrunder, at skabet sandsynligvis har stået på alterbordet som en altertavle. I så fald har fløjene sædvanligvis været lukkede, men på festdage blev fløjene slået til side, og således udstillet var relikvierne genstand for tilbedelse (kontemplation, meditation).
Skabets funktion som alterprydelse, der samtidig tjente som ramme om relikvier, understøttes af ”relikvie-alterskabe”, som er bevarede i benediktinernes klosterkirke i Cismar (dateret kort efter 1300) og i cisterciensernes klosterkirke i Bad Doberan (omkr. år 1300, udvidet antagelig 1368). Disse skabe i Slesvig-Holsten henholdsvis Mecklenburg er dog både større og mere avancerede (bl.a. med låger foran og bagved de enkelte rum) end Løgumskabet.
Det kan ikke helt udelukkes, at skabet har været brugt til opbevaring af liturgisk udstyr (bl.a. kalk og disk). I cistercienserkirken i Bad Doberan findes et lignende skab (dateret ca. 1310), som antages at have rummet udstyr til messerne ved kirkens sidealtre.
![]() |
At skabets indhold under alle omstændigheder har været meget værdifuldt, fremgår af den solide låsemekanisme, som er anbragt til højre for skabet. Her findes et lille indmuret skab med en vandret jernstang, som har blokeret for åbning af skabet, når stangen var skudt gennem en øsken på indersiden af hver låge. Det lille skab har sin egen låge og sit eget låsetøj til tre nøgler.
Skabet er repareret og restaureret i flere omgange (bl.a. 1885, 1926) og i stort omfang. De originale dele af egetræ omfatter kun lågerne, midtersprossen og hylderne samt 3 dobbeltarkader, nemlig arkaden øverst til venstre foran øverste hylde og begge arkader foran anden hylde, både højre og venstre arkade. Den cirkulære udskæring med gennembrudt snitværk i hver arkade er dækket bagfra med en plade, der antagelig er indsat i nyere tid. I de fornyede arkader er snitværket muligvis genanvendte originaler. Gangjernene er antageligt originale, idet der ikke findes spor efter andre hængsler. Bund, sider og overstykke er af fyrretræ og kan være udskiftet 1844/45, bagklædningen stammer fra 1926.
Skabet er overmalet adskillige gange, og det er problematisk at afgøre, i hvilket omfang originale farver er bevarede. Hyldeforkanternes bladranker er originale. I 1926 fik skabet som nævnt en ny bagklædning, som nymaledes i en rød farve. Ligeledes i 1926 blev lågernes ydersider nymalede med grøn farve, og gangjernene blev malede med aluminiumslasur. Den mørkgrønne farve, der nu er baggrund for figurerne på lågernes inderside, stammer fra 1885. Undersøgelse har vist, at baggrundsfarven oprindeligt (sandsynligvis) var lyseblå; svikkelfelternes dekorationer og arkadernes bladranker, der nu er forgyldte og gulmalede, var oprindeligt forsølvede. På grund af flere opmalinger er det også usikkert, i hvilken grad helgenfigurerne kan betragtes som de oprindelige billeder. Undersøgelser af nogenlunde velbevarede partier (f.eks. Skt. Ambrosius’ ansigt) har vist, at maleteknikken (bortset fra grunderingen) svarer til forholdene iagttaget på celebrantstolen (se Kirkeblad nr. 29), triumfkrucifikset (se Kirkeblad nr. 19) og alterbordsforsiden. Disse fire genstande er sandsynligvis fremstillet i samme værksted og anskaffet til kirken ved byggeriets afslutning omkr. år 1325.
Låse mekanisme på Relikvieskabet.
Litteratur: Danmarks Kirker, Bd. 21 (Tønder amt), s. 1104-1106. København 1957; Elisabeth Kofod-Hansen & Mikkel Scharff: Løgumskabet. Frøslev/Padborg 1985.
Følgende Billedserie kan købes i kirkens kiosk. Pris kr. 75,- så længe lager haves.
(Bogen Løgumskabet kan købes antikvarisk.) Red
Johannes Evangelist:
|
|
Paulus: |
|
||||
Georg (Jørgen):
|
Clemens:
|
Dionysius:
|
![]() Mauritius: |
||||
Bernhard af Clairvaux: cisterciensermunk og -abbed, 1090-1153. Indtrådte 1113 i Cîteaux-klostret, abbed 1115-1153 i Clairvaux. En særdeles fremtrædende skikkelse i cistercienserordenen, berømt som skribent og prædikant. Agiterede effektivt 1146 for deltagelse i det 2. korstog (1147-49). Han blev helgenkåret i 1174 og udnævnt som kirkelærer i 1830. Han afbildes oftest i cisterciensernes hvide dragt, sjældnere i mørk munkekutte, med abbedstav og med hånden løftet til velsignelse. Han er skytshelgen for bl.a. bartendere, og han påkaldes mod børnesygdomme og i dødsstund.
|
Ambrosius:
|
Augustin:
|
Benedikt af Nursia (Norcia i Umbrien): |
||||
Barbara:
|
Katharina af Alexandria:
|
|
Ursula:
|
||||
|
De 16 helgener er scannet fra bogen Relikvieskabet fra Løgum, med tilladelse fra Mikkel Schraff. Øvrige billeder Povl Søndergaard. |
Red. Povl Søndergaard Emner der beskriver bøger af Niels T. Sterum De hvide munke og deres mølle |
|||||