Børnekor
Værd at vide om korsang…
En del hjerneforskning arbejder med en model hvor hjernen er inddelt i 5 intelligenser, hvor musikdelen spiller ind som væsentlig faktor for dem alle. !
Rumlig intelligens – Musikken forplantes i et rum. Akustikken er afgørende for udformningen af musikken. !
Kropslig intelligens – Ved sang aktiveres cirka 100 muskler. Det er nødvendigt med en fornemmelse for sin krops muskulatur. Rytmesans og bevidsthed sidder også i kroppen. !
Musisk intelligens – Her beherskes tonehøjde, rytmesammensætninger samt klangbevidsthed. ! Sproglig intelligens – Fornemmelse for sprogets klang udvikles ligeledes i korsangen. En del af kormusikken er skrevet på andre sprog end modersmålet og heraf øges også kendskab til andre landes særlige sprogklange. !
Matematisk intelligens – Bruges i særdeleshed til nodelæsning, rytmeforståelse – og det generelle overblik i et nodebillede.
Mange forskere mener at disse intelligenser aktiveres og stimuleres samtidigt i musiksammenhænge. Det er desuden ved studier bevist at børn som får regelmæssig musikundervisning har mindsket indlæringsvanskeligheder i andre fag og indgår bedre i sociale sammenhænge. Ved at have trådt sine barne -og ungdomssko i et kor er man godt rustet til senere i sit liv at indgå i et team, hvor man skal yde et produkt af høj kvalitet under pres.
Klik her og læs artikel om korsang og udvikling

Slotsgade 11, DK-6240 Løgumkloster
Telefon 7474 5240
Mail: locusdei@locusdei.dk
CVR.: 56316418
